keskiviikko 24. helmikuuta 2016

Phuketin matkapäiväkirja, päivä 9

Tiistai oli aviomiehen syntymäpäivä, ja ajatuksenani oli tehdä siitä mahdollisimman mukava. Olen paljon huonompi ja laiskempi keksimään ja järjestämään kivoja juttuja kuin aviomies itse, joten piti oikein todella skarpata. Onneksi hän itse ehdotti Freedom Beachille menoa, joten minun ei tarvinut sen suhteen pohtia oliko päivän ohjelma mieluinen.

Kuten jo kirjoitinkin, eilen meillä oli poikasen kanssa kätevästi aikaa yllätysten järjestämiseen koska olimme hotellilla kahdestaan aviomiehen ollessa golfaamassa.

Aamu alkoi siis hedelmämehu- ja kukkatarjottimen toimituksella huoneeseen kello kahdeksan. Hieman varhainen aika, mutta aviomies on usein kovin aikaisin hereillä joten uskaltanut riskeerata, että hän onkin jo hilpaissut jonnekin ennen yllätyksen saapumista.

Kävimme normiaamiaisella sitten, ja pakkasimme sen jälkeen kaksi kassillista rantavarustusta mukaan, ja kävelimme Patongille hankkimaan pitkähäntävenekyydin Freedom Beachille. Kävi hassusti kun vene oli juuri lähtenyt, mutta kauppamiehet päättivät saada meidät vielä mukaan. Yksi sitten hurjasteli veneen perään jetskillä, vene kääntyi takaisin ja haki meidät kyytiin. Vähän hävetti, mutta kyydissä ollutta pariskuntaa ei kauheasti harmittanut. Hyvännäköinen pariskunta olikin - rouvalla oli niin pikkuruinen bikinialaosa, että näimme oikeastaan ihan kaiken kun hän istui veneen nokassa huomattavasti meitä ylempänä. Sellaisten biksujen käyttämiseen ei ihan tavallinen bikini line wax riitä...

Freedom Beach oli kyllä pettymys. Se oli pieni ja palveluita oli todella vähän. Ravintolan varaus- ja laskutussysteemi ei meille lopultakaan avautunut, ja täytyy sanoa, etten pitkään aikaan ole ollut niin ärsyyntynyt kuin ruokavaraustointa hoitavan miehen kanssa asioidessani. Vessat olivat hirvittävät. Mikä ihme siinä on, ettei turistipaikoissa ymmärretä saniteettitilojen merkitystä? Maksaisin aikamoisia summia, jos erinäisissä paikoissa olisi tarjolla jotkut VIP-vessatilat eri maksusta. Lisäksi veneet oli parkkeerattu parhaalle uintipaikalle mikä tarkoitti sitä, että turistien piti uida rannan osassa, jossa oli koralleja! Kaiken huipuksi viereemme leiriytyi valtava sukukokous äänekkäitä ranskalaisia, mistä minulle tietysti tulivat vain työasiat mieleen.

ÄLKÄÄ IHMISET MENKÖ FREEDOM BEACHILLE! Siellä ei ole mitään mitä Patongilla ei olisi, ja siellä on paljon kaikkea tyhmää, mistä Patongilla ei tarvitse kärsiä.

No meillä oli tietysti ihan mukava päivä siellä kaikesta huolimatta. Poikanen ja aviomies snorklailivat ja kuvasivat GoProlla "isoja kaloja", joita ei kuitenkaan filmiltä löytynyt. Uimme, otimme aurinkoa, luimme kirjoja, vähän söimme. Lisäsimme useaan otteeseen aurinkovoiteita, ei tullut oikeastaan auringonpolttamia vaikka punakoita toki olimme päivän päätteeksi.

Paluumatkalla poikanen hyppäsi veneen nokasta mereen ja ui rantaan melko pitkän matkan. Meinasimme aviomiehen kanssa slaagin saada. Eihän hän kovin kaukana meistä ollut mutta jos ei olisikaan jaksanut, olisihan se ollut kauhea tilanne. Toisaalta ihmisiä oli melko lähelläkin häntä uimassa joten apu ei olisi ollut kaukana. Patongilla vesi on matalaa pitkän matkaa, ja kun katsoimme ettei poika enää jaksa uida hän nousikin seisomaan eikä vesi ulottunut häntä kuin rintaan. Vähän liian jännä episodi kuitenkin, heräsin vielä yölläkin kauhun vallassa sitä miettimään.

Päivälliselle menimme toiseen Phuketin suokkariravintoloistamme, Blue Mangoon, joka sijaitsee Tri Trang Beachin Absolute Twin Sands -nimisen apartment-kompleksin yhteydessä. Se on TripAdvisorinkin mukaan yksi Phuketin ja Patongin parhaita ravintoloita, olisikohan Patongin listalla kahdestoista.

Ruoka oli tälläkin kertaa hyvää meidän kaikkien mielestä, ja sen kruunasi henkilökunnan laulama happy birthday sekä yllätysjälkkäri synttärisankarille.

Se oli mukava päivä, ja uni kyllä maittoi yöllä, vaikka minun masuni alkoi taas yöllä vaivata. Onneksi kuitenkin sentään tämä synttäripäivä meni mukavasti mahanpuruitta.