perjantai 19. helmikuuta 2016

Phuketin matkapäiväkirja, päivät 1-4

Olemme talvilomareissulla ja tapanamme on ollut kirjoittaa matkapäiväkirjaa, yleensä joillekin hotellihuoneesta löytyville lippulappusille, joita sitten putkahtelee kotona esiin vielä vuosien jälkeen mitä kummallisimmista paikoista. Muutaman kerran olen tehnyt hienon matkakertomuksen, jossa on mukana kaikenlaista oheisrekvisiittaa, kartanpaloja, kuitteja ja valokuvia ja vaikka mitä härpäkettä.

Nyt ajattelin kokeilla sähköistä versiota kun tuli tämä blogikin perustetuksi. Meidän matkapäiväkirjat eivät ole mitään kirjallisen ilmaisun paraatiesimerkkejä, lähinnä dokumentaarisia listoja siitä mitä on tehty ja oliko kivaa. Yleensä käytän itsestäni kolmatta persoonaa, mutta yritän nyt kirjoittaa minä-muodossa.

Päivä 1, matkapäivä, maanantai

Lennolle lähtö ja lento sujuivat periaatteessa mukavasti. Meillä oli jälleen premium-luokan paikat, mikä on aivan ehdoton edellytys tällaiselle huonolle pitkänmatkanlentomatkustajalle kuin minä. Päästiin siis Aspire Loungeen Helsingissä, ja koneessa istumapaikat olivat oikein hyvät. Minulle tuli taas huono olo niin kuin viimeksikin, meinasin pyörtyä koneen vessaan, hädin tuskin pääsin paikalle takaisin, ja jouduin huohottelemaan aikani ennen kuin huono olo oli pois.

Päivä 2, tavallaan edelleen matkapäivä, tiistai

Kun saavuttiin Phukettiin, oli jo seuraavan päivän aamu. Varhainen aamu. Meitsi oli huonovointinen, väsynyt ja kiukkuinen. Tietenkään ei saatu hotellilta huonetta kun oltiin siellä paikalla jo aamukahdeksalta. Poikanen nukkui aulassa korituolissa kerättyään siihen itselleen kaikki mahdolliset tyynyt. Minä mökötin, aviomies iloisena scouttasi ja kävi ostamassa meille juomia. Kun päästiin hotellihuoneeseen, me käytiin poikasen kanssa päikkäreille, aviomies jatkoi scouttaamista, kävi lounaalla ja uudestaan kaupassa.

Kun poikanen ja minä oltiin toivuttu, käytiin syömässä - missäs me käytiinkään, se pitää vielä lisätä tähän.

Käytiin nukkumaan jo huiman aikaisin, varmaan seitsemän-kahdeksan aikoihin. Poikanen nukkui hyvin, minä ja aviomies huonommin.

Päivä 3, keskiviikko

Olimme hämmästyttävän aikaisin hereillä ja toimintavalmiina, käytiin aamiaisella ja lähdettiin Patongin vilinään. Hotellin kukkulalta pääsee kätevästi alas shuttle-bussilla, joten sitä hyödynnettiin. Käveltiin kuitenkin Patong beach läpi Jungceylonille, joka ei ollut vielä edes auki. Hämmästyttävää meidän perheelle, kun emme koskaan ole niin aikaisin liikenteessä.

Minä menin hoitoihin, kävin jalkahoidossa (joka täällä pitää tilata kahtena eri hoitona, foot scrub ja pedicure) ja manikyyrissä, joka myöskään ei suomalaista vastaa. Lisäksi kävin laitattamassa ripsipidennykset. Palaan näihin hoitoihin vielä erikseen, koska yritän muodostaa mielipidettä kannattaako täällä ylipäätään käydä yhtään missään hoidoissa.

Lounaalla käytiin jossain taikkupaikassa, joka oli Bangla Roadin sivukadulla. Ei ollut kummoista ruokaa, mutta palvelu oli ystävällistä ja meitä ilahdutti kissa, jonka ravintolan väki kävi ohimennen ruokkimassa.

Palattiin hotellille, otettiin rantakamppeet ja vietettiin iltapäivä beachillä. Oli vähän pilvistä. Onkohan Patongilla aina pilvisempää?

Illalliselle mentiin Two Chefsiin, joka on meidän lemppari, tosin tunnemme vain Karonin paikan eikä viime vuonna tätä Patongilla tainnut ollakaan. Aivan mielettömän hyvää ruokaa ja valtaisat margaritat.

Päivä 4, torstai

Oltiin jo perinteisemmässä lomarytmissä, ehdittiin täpärästi aamiaiselle. Ensimmäinen poolipäivä, laitettiin voiteet nassuihin ja oltiin monta tuntia altaalla. Rusketus saatiin hyvin alulle, poikasella ja aviomiehellä kasvot aika punaisena, minulla perinteiseen tapaan dekoltee ja olkapäät.

Hyvin pikaisen siistiytymisen jälkeen käytiin lounaalla Baan Rim Pa -ravintolassa, joka on ihan Patongin rannan päässä kukkulalla, ravintolasta on hieno näköala rantaan. Hauska vaaleanpunainen sisustus, ystävällinen palvelu, ihan ok taikkuruoka.

Ruuan jälkeen tultiin hotellille ja vedettiin useamman tunnin päikkärit eikä illalla jaksettu lähteä hotellia kaueammaksi, käytiin aulassa drinksuilla ja pelaamassa erä Splendoria, sitten hotellin taikkuravontolassa illallisella. Miesväellä ei ollut nälkä, minä söin oman kala-annokseni, puolet poikasen annoksesta ja vielä lientä aviomieheltä.

Nukkumassa oltiin vasta puolen yön paikkeilla.

Täytyy oikolukea ja korjailla tämä myöhemmin, tämä pädillä kirjoittaminen on ihan helvetillistä.